Jumaat, 1 April 2011



Assalamualaikum...emm agak lama juga aku x mengupdate blog nie..

ketandusan idea dan kesuntukan masa..sememangnya sukar utk cari masa terluang sem ni..erk..ye ke..

begini ceritanya..opps..aku kan penglipur lara..perlu bercerita..

seminggu yang lepas kami di arahkan oleh Pihak HEPA pergi Kem Kebolehpasaran Graduan kat Kem Latihan Belukar Bukit kat Hulu Terengganu..

alangkah...kamu semua terkejut dgn arahan mendadak itu, dan sememngnya kami semua xnak pergi.

so..kami cuba berunding dgn pihak HEPA..kami akui ksilapan kami tak maklum awal2 kat HEPA yg kami de hal mggu tu..x bley nak join...

akhirnya kami akur..kami pun pergi kem tue..asalnya kami ingt kem BTN (aku da bosan join Kem BTN since Secondary School lg)..

tp sebenarnya mmg kem yg melatih kami semua utk berani berinteraksi sng cite melatih diri kami dgn kmhiran softskill...

batch yg pergi ialah:

1. BAC SEM 2 (FPPP)
2. BA.BIO SEM 6 (FBP)
3. BA.DAKWAH SEM 6 (FKI)

Kami dibahgikan dgn 8 groups.. aku duk kat group 4, brsama2 ayie(bac2),ayu(bac2),aisha(bio6),ct(bac2),ika(bac2),susan(bio6),sal(bac2) dan jihah(bio6)dan aku sorg FKI. fasi kami ialah cikgu Rahim (CAD)

Dlm group aku susan sorg je non muslim..ms sesi taaruf dia siap bgtaw yg dia bkn Kristian tp dia Buddha..emm mybe tkt kitaowg slh anggp kowt..tp wateverla..aku kwn ngan smua owg x kira muslim or non muslim..n susan ni duk sblh katil je dgn aku...oklah...kwn2 aku yg len pun ok ngan bdk2 non muslim ni..(susan, connie, juana, vivian)

gmbr tula utan yang kami redah masa kembara...budak2 nie kecoh dgn pacat..tp Alhamdulillah pacat tu x plak hisap darah aku...

ada satu kngn yg aku xkan lupa, masa kembara mlm..kami semua dilepaskan berjln blk ke hostel sorg diri..dlm perjlnn mstilah bnyk yg menganggu..

apalagi..fasi2 kami berlakon jd hantu tgh jln..jd pocong, hantu bungkus..waduh..

masa aku lalu kat bukit tu..tiba2 aku nmpk de pocong berdiri sblh kiri aku..aku taw tu manusia n fasi2 kami yg nk mnyakat tp masa tue..perasaan trkejut mguasai so apalagi aku pun cabutla..hahaha..tp pocong berlakon tu bley plak kejar aku..ish2..aku dah geram..smpai bwh bkt pocong tiruan tu stop kejar..tp de plak antu bungkus tiruan..aku wat slumber je..tiba2 antu tu nk trk kaki aku..ish.. aku pun cptkn lgkah..antu2 lain aku x peduli coz durg x kaco just tgk je dr tepi...

agak cpt gakla aku smpai kat Dataran...tp aku ingt de sorg kwn aku sal(bac2) dia ley trk kain pocong tu gara2 gram pocong tu asyik kaco dia...hahaha..respectla..brani...

bnyak yang aku n kwn2 dpt drpd program nie..mmg asalnya kami da su'u zann ngan program nie..tp Alhamdulillah selepas join aku rasa ada satu kuasa dn kekuatan yg menyerap dlm diri aku..

aku rasa keyakinan semakin bertambah...seronok dpt kenal dgn kwn2 yg slm ini x pnah tahu...

seronok coz dapat tgk pemndgn paling indah ciptaan Tuhan (air sungai, air terjun yg jernih sejernih jernihnya)..berkenalan dgn pacat...

satu hal yg paling penting..perkhidmatan kita sbg da'i sentiasa diperlukan di mana2...contoh?..

masa trn surau de sesi kuliah bersama Ustaz Rosdi...ntah knapa ustaz Rosdi suka bertnya2 mcm..yg jd sasaran plajar Dakwah lah..Alhamdulillah kami semua dpt menjawab segala persoalan yg timbul..

sedikit kekecewaan apabila ada kalangan student FKI yg xjoin program alasan kaki melecet tp sbnrnya takut pacat..plzla..pacat tu mkhluk Tuhan yg x berakal, kita sbg yg berakal ni cubalah berani mghadapinya..kecik je kot...

lebih sedey bila ada kwn2 sklas yg lgsung xnak pergi Kem nie..asalnya kami pun gtu gak, tp bila da join br taw kemanisannya..

so awal2 aku nk kata" don't judge a book by It's Cover" baca dulu, fahami dn hayati dulu br taw hikmah disebaliknya..

apa2 pun mgkin inilah program terakhir yg aku n kwn2 dpt join sblm kaki ini melangkah pergi meninggalkan bumi UniSZA...sesungguhnya aku berbangga mmpunyai roomate yang join skali program nie(smpy nangis2 lg time berpisah ritu)...skurg2nya pglmn ini dpt dinikmati bersama..

semoga kngn ini dpt merapatkan lagi Ukhuwah....InsyaAllah..

2 ulasan:

oRkEd PuTiH berkata...

salam..jmpe suadah!!!huhu...semoga ada perubahan pada diri kite n semua yg g..x byk cket msti ada terkesan kt diri masing2 kn..

zahratulziqryen berkata...

oits...baru ko jmpa aku...yups msti ada ksan gak even cket ja...

woits..sa br blajq blog..kalu slh tlg tnjuq...