Selasa, 26 Julai 2011

Oversea : Brunei or UK????

Bertemu kembali...napa ea titleku pasal brunei and uk..actually baru2 ini aku rasa terpanggil untuk melanjutkan pengajian peringkat master. ternyata Allah menutup hatiku untuk meneruskan impian menjadi journalist..pelbagai problem mengenai resume..mungkin ada hikmah disebaliknya.. ya sapa tau kan..hari sabtu yg lepas aku berbicara soal mlnjutkn pgajian ini bersama my aunty..ku kira aku sudah tidak perlu lg meminta kbnaran mahupun penjelasan kerana aku telah dewasa..ayat xbleh blah..hahahaha

lantaran keinginan aku utk melihat salji, menikmati keindahan musim bunga dan pelbagai lagi kenikmatan ciptaan Tuhan yg mmberi keinsafan kepada hambaNya yg beriman aku terfikir utk ke UK ke suatu universiti yg agak asing bagiku. University of Edinburgh UK, tiba2 aku teringin ke situ, aku lalu mensearch lmn web u ini, ternyata program postgraduate utk pgajian Islam ada ditwrkan,lantas aku terfikir utk melihat buku Panduan Unisza yg baru sahaja aku keluarkan dari Kotak..opps..aku tgk de sorg lect FKI mik MA kat situ..ustaz Safri Ali lect Usuludin yg masih lgi cuti belajar skg nie..alangkah..jika diberi peluang konvo nati aku nak berjmpa ngan ustaz nie nak tya pelbagai persoalan ttg study kat c2. aku taw nak cont stdy c2 kena mik IELTS dulu, then CGPA msti 3.5..aku? ehmm IELTS pun aku lum mik lg, cgpa bolehla..tp ptg sabtu my aunty kata nak mik IELTS kena byr rm500..mak aih..lalu dia mncdgkan aku cont study kat University Brunei Darussalam, kat c2 International student dapat elaun bulanan sbyk 1,500 dollar..lalu aku serch lg lmn web UBD tu..emm mmg twrn MA ada tp lbh kpd sej. Justeru aku terfikir nk wat research pasal apa ya kalu berkaitan sej...





untuk memasuki Universiti ini aku (bgku yg Malaysian Citizen) perlukan yg dibwh ini..arggghhhh


utk memenuhi Qualification U tersbt aku perlu score 6.0...fuh!!!



Ya Rabbi..aku benar2 keliru saat2 ini..aku teringin nk belajar lg..kerinduan dan smgt utk study tu x pernah pudar...sehingga kini aku hanya mampu berdoa..berharap dpt memilih yg terbaik..aku bukan sorg yg mampu memberi keputusan tp biarlah kali ini keputusan itu berlandaskan akal yg waras demi keredhaan Ilahi...aku hanya berserah pada Allah..



p/s sebenarnya aku ingin mencuba sesuatu yg mencabar dan luar biasa..

Tiada ulasan: